Je wilt als zzp-er meer verdienen. Maar hoe pak je dat aan?

Het aantal zzp-ers blijft maar groeien. In 1996 telde Nederland 330.000 zzp-ers, in 2014 800.000 en in 2019 1,1 miljoen. En het einde van deze ontwikkeling lijkt nog lang niet in zicht. Maar hoe verdien je als zzp-er wat je wilt verdienen?

Zzp-ers zijn mensen die op hun eigen manier geld verdienen. Zij hebben geen werkgever en geen personeel, want ze houden van vrijheid.

Het grote voordeel is dat je als zzp-er je eigen tijd kunt indelen, het nadeel is dat je geen vast inkomen hebt.

Als zzp-er is het dus belangrijk om goed na te denken over wat je aanbiedt en hoe je het aanbiedt.

Alleen in een nichemarkt kun je waardevol en onderscheidend ondernemen.

Veel gevraagd worden

Natuurlijk kun je op basis van een lucratief uurtarief jezelf verhuren. Je bent bijvoorbeeld een zeer ervaren heftruck-chauffeur en in een magazijn hebben ze als gevolg van tijdelijk drukte geregeld precies iemand nodig zoals jij.

Iemand die niet alleen met pallets vliegensvlug kan manoeuvreren, maar ook iemand die snel is van begrip en altijd meedenkt en klaarstaat.

Maar wat als ze je even later niet meer nodig hebben?

Dan heb je weer een ander magazijn nodig om je uren te maken.

Dit model is interessant bij veel vraag en weinig aanbod.

Als opdrachtgevers dus in de rij staan om je in te huren.

Je kunt dan voldoende uren maken en als gevolg van schaarste kun je voor je uren een relatief hoog tarief vragen.

Maar als je erg inwisselbaar bent, de vraag gering is en het aanbod groot, dan moet je iets anders verzinnen.

Minder inwisselbaar worden

Met een creatief idee hoe je je uren niet meer te verkopen, maar verkoop je producten of diensten waar veel vraag naar is, maar nauwelijks concurrentie.

Drie voorbeelden hoe ondernemers een niche in de markt vonden:

> glazenwasser

Je bent een glazenwasser die met zelf ontwikkelde apparatuur veel sneller, beter en goedkoper glazen wast dan andere glazenwassers.

Je sluit vervolgens lucratieve contracten af met eigenaren van grote gebouwen en mogelijk huur je dan weer andere zzp-ers in die met je apparatuur je klanten bij langs gaan.

Steeds meer beheerders van gebouwen weten je te vinden omdat ze willen besparen op schoonmaakkosten.

> meubellijn

Je maakt als timmerman een eigen meubellijn die je vervolgens op marktplaats aanbiedt.

Als anderen je meubels ergens zien, worden ze enthousiast en gaan ze je bellen, want ze willen ook deze stoelen, tafels en banken.

Je weet de gevoelige snaar te raken van mensen met grote leefruimtes die traditionele bankstellen maar saai vinden.

De aanvragen lopen maar door, waardoor het tijd wordt om de afhandeling van orders en de productie te outsourcen en je je toe gaat leggen op het ontwerpen van nieuwe producten in dezelfde robuuste stijl.

> Toyota Landcruisers

Je was automonteur, maar droomde altijd al van een eigen autohandel.

Je hebt bijvoorbeeld bij een merkdealer jarenlang gesleuteld aan alle mogelijke Toyota’s, maar Landcruisers vond je fantastisch. Je weet dat de motoren van Landcruisers vrijwel onverslijtbaar zijn.

Je koopt in binnen- en buitenland gemankeerde Landcruisers op waarvan je weet dat de meeste mensen niet door het probleem heen kunnen kijken en knapt ze in je werkplaats op.

Ze hoeven ook niet als nieuw te zijn, want de markt heeft geen enkele moeite met een klein deukje hier of een krasje daar.

Vervolgens verkoop je opgeknapte auto’s met een garantie van 6 maanden me teen zeer royale marge door.

Steeds meer mensen weten je te vinden omdat je betrouwbaar bent.

Vooral aan senioren die op een sportieve, maar wel veilige manier avontuurlijk willen reizen.

Inmiddels heb je ook tot camper omgebouwde Toyota Landcruisers in de verhuur.

Wat valt je op aan deze verhalen?

De ondernemers hebben met een goed idee een niche in de markt geclaimd.

Hun idee is voortgekomen uit een persoonlijke interesse en vanuit die interesse ontdekten zij een ruimte in de markt.

Omdat ze met een duidelijk specialisme staan voor kwaliteit gaat hun verhaal als een lopend vuurtje rond.

Hierdoor trekken klanten andere klanten aan.

En op hun website kan iedereen die geïnteresseerd is meer over de mogelijkheden lezen en contact opnemen.

Elke ondernemer z’n eigen verhaal.
Zoals bijvoorbeeld doosjesopmaat.nl, waar je in elke oplage (vanaf 1 ex.) en in elke uitvoering (ook bedrukt) kartonnen doosjes kunt bestellen.

Ook minder inwisselbaar worden?

Wil je als ondernemer ook minder inwisselbaar worden en met je website meer aantrekkingskracht?

Vraag je dan af hoe je met je interesse en expertise mensen nog blijer kunt maken.

Het is beter om een grote speler in een kleine markt te zijn dan een kleine speler in een grote markt.


impactory  •  meer bereiken met je website