Hoe je Google wél voor je kunt laten werken

Veel ondernemers zijn onvoldoende zichtbaar. Zij komen niet bovendrijven bij de zoekresultaten waar het in hun geval om draait. Over hoe je beter boven komt drijven doen verschillende verhalen de ronde. Dit is mijn verhaal.

Google is de beste vriend van vrijwel elke ondernemer.

Vrijwel iedereen die zich oriënteert op een aankoop begint immers met googelen.

Je wilt dan graag gevonden worden door de mensen die op zoek zijn naar een oplossing die jij kunt leveren.

Als je er even bij stilstaat is google.com een bijzondere website.
Welke ondernemer heeft een homepage met een hele witte pagina en als content slechts een zoekvak.
Toch is het waarschijnlijk met meer dan een miljard zoekopdrachten per dag de meest gebruikte website die ooit gemaakt is.
Het geeft aan hoe belangrijk het is om te begrijpen wat mensen eigenlijk op je website komen doen.
Je gaat hierdoor beseffen:
– hoe belangrijk het is om de wensen en voorkeuren van je bezoekers goed te begrijpen;
– hoe belangrijk het is om die voorkeuren zo makkelijk mogelijk beschikbaar te maken.

Op google.com kun je advertenties plaatsen, zodat je bij bepaalde zoekopdrachten zichtbaar bent.

Bijvoorbeeld tegen betaling zichtbaar worden als je ‘Amsterdam’ en ‘hotel’ intikt.

Je ziet dan bij de bovenste zoekresultaten in vette letters ‘Advertentie’ staan.

Prima voor de mensen die willen adverteren, maar zelf klik ik nooit op advertenties.

En omdat ik net als ca. 50% van de gebruikers van Google nooit op advertenties klik, adverteer ik ook niet.

Als ondernemers zichtbaarheid kopen, wil dat nog niet zeggen dat ze ook goed zijn.

Ik heb daarom meer vertrouwen in de zoekresultaten die op pagina één staan, omdat andere bezoekers ze ervaren als relevant.

Ze staan op pagina één omdat ze daar geleidelijk minder relevante pagina’s hebben verdrongen.

Maar hoe kom je nu eigenlijk bovenaan te staan?

Veel ondernemers denken nog dat het wel goed komt als je maar genoeg strooit met zoekwoorden op je pagina’s.

Maar die tijden zijn voorbij.

 

Pagina’s komen bovenaan te staat als ze door gebruikers van Google ervaren worden als relevant.

Zoals bezoekers de voorkeur geven aan echt relevante pagina’s, heeft Google ook die voorkeur.

Dat maakt vindbaarheid met Google eigenlijk veel makkelijker.

Als je website relevant is voor je publiek, gaan geleidelijk meer ‘passende’ bezoekers je website bezoeken.

De bezoekers blijven ook langer op je website om zich te oriënteren.

Google houdt natuurlijk bij hoe populair je website is aan de hand van bezoekersaantallen.

Maar Google houdt ook bij hoe tevreden je bezoekers over je website zijn, bijvoorbeeld door bezoekduur per pagina te meten.

Hoe meer je gewaardeerd wordt door bezoekers, hoe meer Google je pagina’s waardeert.

Google vergelijkt de waardering van je website met de waardering van de meest vergelijkbare websites. 

Relevantie ten opzichte van andere aanbieders is dus de sleutel om boven te komen drijven in de zoekmachine van Google.

 

Tussen het gedrag van je bezoekers en het gedrag van Google zit dus een belangrijke wisselwerking.

Die wisselwerking begint met waardering door je bezoekers.

Als relatief veel bezoekers je website waarderen stijg je in de rangorde van Google.

Er is dus in de basis maar één uitdaging: relevant worden voor je bezoekers.

Om Google zo goed mogelijk te laten ervaren dat je relevant bent voor bepaalde zoekopdrachten zijn nog wel wat tips te geven.

Daarover binnenkort meer in een artikel dat helemaal gaat over het bevorderen van je relevantie.


impactory  •  meer bereiken met je website