(leestijd: ca. 5 minuten)
Je wilt meer bereiken met je website. Maar hoe?
Mijn naam is Henk Westerhuis.
Ik onderzocht wat nu eigenlijk de aantrekkingskracht van een website veroorzaakt.
Natuurlijk ook die van webshops.
In dit artikel deel ik in begrijpelijke taal mijn inzicht.
Doe er je voordeel mee.
Streven naar meer bezoekers of…
Je wilt meer bereiken met je website.
Een logische gedachte is dan: ‘mijn website is te onbekend dus ga ik mijn website promoten’.
Social media? Goed idee!
Beter vindbaar worden via Google? Goed idee!
Andere websites vragen om een link te plaatsen naar je website? Goed idee!
Maar hoeveel zin heeft het eigenlijk allemaal als je bezoekers niet of nauwelijks bijdragen aan je omzet?
Oorzaak en gevolg
Meestal neemt een arts niet alleen pijn weg met een pijnstiller.
Een goede arts wil weten waardoor pijn wordt veroorzaakt.
Om die oorzaak vervolgens weg te nemen.
Vaak zit die oorzaak ergens anders dan het lijkt.
Met online ondernemen werkt het net zo.
Vind je dat je website te weinig bijdraagt aan je omzet?
Dan wil je weten wat de oorzaak is. Toch?
Wat veroorzaakt online aantrekkingskracht?
Hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je website meer aantrekkingskracht krijgt?
Daar deed ik onderzoek naar.
Het geheim van een website met aantrekkingskracht zit in ‘aanbevolen worden’.
Dus in de mate waarin anderen je website doorgeven als dé oplossing.
Zoals:
– klanten die je website aanbevelen,
– andere websites die je website aanbevelen,
– Google die je website aanbeveelt, in de vorm van een betere vindbaarheid.
De beste groei is organische groei
Je website promoten heeft weinig zin als bezoekers niet of nauwelijks op je website reageren.
Wat doe je met een website waar je enthousiast van wordt?
Die beveel je aan anderen aan als het zo uitkomt.
En websites waarover geregeld gesproken wordt bouwen geleidelijk robuuste bekendheid op.
Stel dat elke bezoeker je website gemiddeld 2 keer zou aanbevelen.
Dan zorgt 1 bezoeker voor 2 nieuwe bezoekers.
Die 2 bezoekers zorgen voor 4 nieuwe bezoekers.
En die 4 bezoekers zorgen voor 8 nieuwe bezoekers.
Etc.
Binnen de kortste tijd vertienvoudigt het aantal bezoekers.
Om vervolgens te verhonderdvoudigen, te verduizendvoudigen, etc.
Gelukkig gaat het in de praktijk meestal niet zo snel.
Maar websites waar we niet enthousiast van worden laten we links liggen
Die websites bouwen dus geen reputatie op.
• Aanbevolen worden
Google heeft dagelijks meer dan een miljard gebruikers.
Heb je ooit reclame van Google gezien?
Zoiets als: “Gebruik voortaan Google, want de zoekmachine van Google is de beste”?
Toen Google op 15 september 1997 werd gelanceerd ging het als een lopend vuurtje door de wereld.
Binnen enkele maanden wist iedereen wat Google was, met nul budget voor promotie.
De kracht van wisselwerking
Natuurlijk kun je je website zelf promoten.
Maar aanbevelingen door anderen zijn veel effectiever.
Met aanbevelingen van anderen breng je een wisselwerking op gang.
Dit is de wisselwerking die ik bedoel:
-> opvallend goede ervaringen? -> meer aanbevelingen!
-> meer aanbevelingen? -> nog meer opvallend goede ervaringen!
etc.
Hoe je je bezoekers een verrassend goede ervaring geeft
Je website krijgt dus meer aantrekkingskracht als je je bezoekers een verrassend goeie ervaring geeft.
Een verrassend goeie ervaring bereik je in drie Stappen:
Stap 1
-
- Voor welke wens wil je dé oplossing zijn?
Stap 2
-
- Met welke combinatie van kwaliteit en service gaan mensen je ervaren als dé oplossing?
Stap 3
-
- Hoe vertaal je deze kwaliteit en service naar je website?
De meeste ondernemers richten zich vooral op stap 3:
‘Hoe vertaal ik mijn kwaliteit en service naar een website?’
Maar hoe zit het met stap één en twee?
Die krijgen bij online marketing vaak te weinig aandacht.
Maar in stap één en twee zit juist je kans om met je website het verschil te maken.
• Denk andersom
Vertel niet wat je wilt vertellen.
Begin bij de vraag wat je bezoekers opgelost willen hebben.
En maak het je bezoekers vervolgens zo makkelijk mogelijk.
In 3 stappen naar top-relevantie
Stap één gaat over de vraag met welke belofte je online relevanter kunt worden.
Of je nu een kapsalon hebt in je dorp of stad, financieel adviseur bent in je regio of landelijk matrassen of ongediertebestrijding verkoopt.
Wie zich oriënteert wil ervaren dat je dé aanbieder bent.
Voor welke wens wil jij ervaren worden als dé aanbieder?
En welke belofte past daarbij?
Bij Stap twee oriënteer je je op de voorkeuren van de mensen die je wilt helpen.
- Wie zijn je bezoekers?
- Waar streven ze naar?
- Wat vrezen ze?
Naarmate je je bezoekers beter begrijpt kun je beter inspelen op hun voorkeuren.
Met voorbeelden, met specificaties, met tools, met sfeer, met linkjes, met aanbiedingen, etc.
Wat willen mensen op wie je je richt zoal beleven?
Hoe oriënteren ze zich van kennismaking tot aankoop?
Hoe verras je ze met gemak en mogelijkheden?
En hoe neem je geleidelijk al hun twijfels weg?
Verzamel alle mogelijke vragen waar je bezoekers mee rondlopen.
En ga na met welke antwoorden je ze ‘in the mood’ brengt.
Stap drie
Weet je wat je waardevol maakt (Stap 1)?
En weet je met welke sfeer en service je je bezoekers ‘in the mood’ brengt (Stap 2)?
Dan wordt het tijd om die sfeer en service te vertalen naar je website.
Je wilt je bezoekers zo veel mogelijk verrassen.
Zodat ze bij zichzelf zeggen: ‘dit is nou precies wat ik bedoel!’.
Dus…
Bereik je met je website niet wat je wilt bereiken?
Volg dan de 3 Stappen.
Je komt er dan achter:
- Voor welke wens je dé oplossing kunt en wilt zijn,
- Wat je bezoekers ervaren als dé oplossing,
- Hoe je die oplossing vertaalt naar je website.
Het geeft je de mogelijkheid om beter in te spelen op de voorkeuren van je bezoekers.
Bij voorkeur beter dan je bezoekers verwachten en beter dan andere aanbieders dat doen.
Daarmee maak je mensen blij.
En wie je blij maakt beveelt je aan.
Meer bereiken met je website
Wil je ook meer bereiken met je website?
En heb je behoefte om hierover van gedachten te wisselen?
Neem dan gerust eens contact op.
We kunnen dan bekijken of en hoe ik je kan helpen.
Naar een website die wél werkt
Vaak kun je met kleine aanpassingen aan je website al veel bereiken.
Probeer daarom te begrijpen wat je bezoekers willen bereiken.
Met mijn aanpak help ik ondernemers om drie vliegen in één klap te slaan:
- SEO (Search Engine Optimization)
- je website beter vindbaar maken via Google
- UX (User eXperience)
- je bezoekers een betere ervaring geven
- CRO (Converson Rate Optimization)
- je bezoekers meer tot actie te laten overgaan
Veel online specialisten geloven dat een betere vindbaarheid via Google vooral te maken heeft met vermelding van meer en betere zoektermen. Maar hoeveel zin heeft een betere vindbaarheid als nieuwe bezoekers je website niet ervaren als dé oplossing?
Andersom blijkt wel te werken. Een website die door bezoekers ervaren wordt als dé oplossing wordt vaker aanbevolen, ook door Google in de vorm van een betere positie in de zoekmachine bij relevante zoekopdrachten. Hierdoor trekt je website meer bezoekers aan, etc.
Google beloont goed doordachte websites die ervaren worden als dé oplossing met een uitstekende vindbaarheid.