Laat je klanten op je website meer beleven.
In dit artikel leg ik uit waarom en hoe.
Er was ooit een tijd dat de economie vooral draaide om producten.
Maar wat zijn producten eigenlijk?
Producten waren lange tijd fysieke dingen om een wens in vervulling te laten gaan.
Heb je het koud, dan koop je een trui of een kachel, of desnoods een berg hout.
Heb je honger, dan koop je aardappelen of rijst of je bestelt bij de snackbar een portie patat.
Geleidelijk kwamen we er achter dat we ook oplossingen kunnen leveren in de vorm van service.
Wil je van A naar B, dan is een fiets handig, maar je kunt ook een taxi bellen.
En als je gebruikt hebt gemaakt van de taxi, dan is er niets meer van je investering zichtbaar.
Behalve dan dat je op een andere plek staat dan waar je eerst stond.
Wil je een auto om mee te rijden, dan kun je er één kopen, maar je kunt er ook één leasen.
Hiermee koop je het recht om gebruik te maken van een auto zonder er een te bezitten.
En dus ook de sores van onderhoud.
Heb je geen tijd of zin om te koken, dan kun je ook eten laten bezorgen.
Wil je op vakantie? Dan bestaat die vakantie vaak overwegend uit een bonte verzameling van dienstverleningen
Zelfs als je een koelkast koopt, dan wordt dat product tegenwoordig aangevuld met diensten. Bijvoorbeeld in de vorm van advies vooraf, bezorging en garantie.
Samengevat: producten zijn er in overvloed, maar waar ondernemers zich echt mee kunnen onderscheiden is service.
En die service begint al de eerste seconde op je website.
Content is service, service is selling.
Bij marketing werd destijds de wens van de klant centraal gesteld. Bij online marketing draait het om beleving.
Wat willen je klanten beleven en hoe zorg je ervoor dat je bezoekers gaan beleven wat ze willen beleven.
Ondernemers die bezoekers beter laten beleven wat ze willen beleven zetten meer bezoekers om in klanten.
Een mooi voorbeeld van beleving is de Efteling. Daar draait alles om beleving en over die beleving is erg goed nagedacht.
Ooit gehoord van een ervarium?
Het was lange tijd in de museumwereld een trend om een museum niet langer te zien als ruimte waar voorwerpen kunt bezichtigen en borden met lappen tekst die vervolgens uitleggen wat je per voorwerp ziet, maar om bezoekers vanuit een bepaald thema van alles te laten beleven. Een verschuiving dus naar entertainment.
Wil je dat je bezoekers je website als de oplossing ervaren?
Probeer je website dan te beschouwen als een ervarium en vraag je dan af wat je bezoekers binnen je thema (je idee) zoal kunt laten ervaren.
Service moet je niet geven, service moet je laten beleven.
Met welke combinatie van ervaringen geef je je bezoekers een onvergetelijke ervaring?