Je wilt meer bereiken met je website
Er zijn drie knoppen waar je aan kunt draaien
(meer zijn er niet)
Je wilt meer bereiken met je website. Maar hoe doe je dat?
Om met je website meer invloed af te dwingen op internet heb je eigenlijk maar drie knoppen waar je aan kunt draaien: de drie factoren.
Je doel is waarschijnlijk dat meer bezoekers acties ondernemen die bijdragen aan je omzet.
Je wilt dus met je website zo goed mogelijk inspelen op de wensen en voorkeuren van je bezoekers.
Dit zijn de drie factoren waarmee je de invloed op het gedrag van je bezoekers kunt vergroten: Positioneren, Interesseren (of Inspireren) en Activeren.
Wil je meer weten over de drie factoren? Ik licht ze hieronder toe.
• Positioneren
De meeste online specialisten beschouwen de positionering van een website als een gegeven. Omdat markten voortdurend aan verandering onderhevig zijn is het voor veel ondernemers de moeite waard om de marktpositie (dus merkbelofte) ook eens onder de loep te nemen.
Veel websites hebben al een perfecte positionering, maar ook veel websites nog niet. De belofte van deze websites is te weinig specifiek voor bezoekers of te inwisselbaar met andere aanbieders.
Door je positionering te heroverwegen kun je bij je bezoekers een andere beleving oproepen en daarmee je aantrekkingskracht aanzienlijk vergroten.
Ook kun je je met je positionering beter onderscheiden van andere aanbieders, waardoor je online minder concurrentie ondervindt.
Bovendien: hoe minder inwisselbaar je met je website bent, hoe minder je prijzen onder druk staan.
Het is beter om een leidende positie in te nemen in een kleinere markt (nichemarkt), dan een inwisselbare positie in een grote markt.
Het is dus om verschillende redenen van belang om duidelijk af te bakenen waar je website voor staat.
Veel ondernemers hebben hier moeite mee, omdat ze het idee hebben omzet te missen.
Het tegenovergestelde is meestal het geval, door je meer te specialiseren trek je meer en betere bezoekers aan.
• Interesseren (of Inspireren)
Bezoekers die je niet weet te interesseren met je verhaal komen niet ‘in the mood’.
Het gevolg hiervan is dat te weinig bezoekers actie ondernemen en te veel bezoekers snel weer vertrekken.
Je wilt dat meer bezoekers actie ondernemen, zoals bijvoorbeeld een offerte bij je aanvragen, een bestelling bij je doen of je gaan bellen.
Dat lukt alleen als je begrijpt welke vragen je bezoekers hebben en met welke antwoorden je ze ‘in the mood’ brengt.
Wat willen je bezoekers zoal weten en beleven? En met welke content krijgen je bezoekers het gevoel dat je ze precies begrijpt?
Met passende informatie (content) ben je bovendien veel vindbaarder met zoekmachines.
• Activeren
Met een weloverwogen marktpositie en weloverwogen content ben je al een heel eind.
De derde stap is activeren.
Je bezoekers hebben nog zo hun twijfels en die twijfels neem je deels weg met passende informatie.
Maar vaak ervaren bezoekers toch nog een tikkeltje koudwatervrees (onbekend maakt immers onbemind).
Daarom schuiven veel bezoekers hun beslissing graag voor zich uit en daardoor mis je kansen.
Tegelijkertijd willen je bezoekers graag geholpen worden, want sluimerende wensen zorgen voor stress.
Eigenlijk willen je bezoekers wel beslissen, maar ze hebben een duwtje nodig.
Ze verlangen naar hulp om de laatste hobbel te nemen. En die hulp kun jij ze geven.
Je bezoekers willen dus graag als het op besluitvorming aankomt motiverende argumenten en knoppen die motiveren om op te drukken.
Het alternatief is dat je bezoekers met spanning weer vertrekken en dat ze snel hun hoop op andere websites vestigen.
Hoe beter je je bezoekers helpt tijdens hun oriëntatie, hoe groter de gunfactor van je website wordt.
P-I-A
P-I-A staat voor Positioneren, Interesseren, Activeren.
Door deze factoren beter af te stemmen op de wensen en voorkeuren van je bezoekers ga je meer bereiken met je website.
Heb je hierbij hulp nodig? Of heb je een vraag?
Maak dan een belafspraak voor een oriënterend gesprek.
Of bekijk de mogelijkheden hoe ik je kan helpen op support.
Impactory 100% marketing