Wat de aantrekkingskracht van je website bepaalt

Wat het succes van je website voor een groot deel bepaalt

 

Zonder gevoel geen handel

Er komen wel geregeld bezoekers naar je website en sommige bezoekers dragen ook wel bij aan je omzet.
Maar wat je ook probeert, het echte succes waar je op gehoopt had blijft uit.

Natuurlijk weet ik niet wat je doet als ondernemer. Ook weet ik niet hoe je markt er uitziet. Hoeveel interesse er is in je aanbod en hoeveel andere aanbieders ongeveer hetzelfde aanbieden.

Wat ik wel weet is wat je aantrekkingskracht veroorzaakt.

Als je ongeveer hetzelfde doet als andere ondernemers ben je inwisselbaar.

En als je iets levert wat je bezoekers niet ervaren als dé oplossing gebeurt er ook niet veel.

Veel ondernemers denken dat ze meer zichtbaar moeten zijn op social media of dat hun website niet meer van deze tijd is.

Maar vaak zit de oorzaak dieper. In het idee waarop je activiteiten gebaseerd zijn.

Je idee is niet onderscheidend genoeg of in de ogen van je bezoekers niet aantrekkelijk genoeg.

Parisienne

Om het belang van een goed idee te illustreren, hierbij een anekdote uit de oude wereld van reclame:

Begin jaren tachtig van de vorige eeuw had een Frans automerk een compact auto’tje ontwikkeld, om daarmee in te spelen op het toenemende parkeerprobleem in grote steden.
Ook leek er grote behoefte aan een betaalbare compacte auto voor het groeiende aantal singles.
Gewoon een handig klein wagentje voor woon-werkverkeer en natuurlijk voor de boodschappen.
Tienduizenden auto’s in allerlei vrolijke kleuren stonden te wachten op een koper, want ondanks een flinke reclamecampagne bleef de verkoop uit.
Waarschijnlijk kregen veel managers flinke koppijn van die enorme voorraad blik.
Totdat er een slimme reclameman op een idee kwam.
Een vrolijk stickertje op de achterruit met de tekst ‘Parisienne’.
Met dit simpele stickertje vlogen de auto’s de deur uit.

Moraal van het verhaal: het maakt alles uit wat je uitstraalt. Een goedkoop hoekig auto’tje dat geen status heeft of vlotte mobiliteit met een cosmopolitische uitstraling.

Met welk idee komt jouw website tot leven?

Als er weinig gebeurt met je website, dan ervaren je bezoekers je als een aanbieder die inwisselbaar is.

En als je níet inwisselbaar bent met andere aanbieders dan ben je kennelijk in de ogen van je bezoekers niet heel relevant.

Als je wilt dat er meer gebeurt op je website, ga dan na waarmee en voor wie je dé oplossing wilt zijn.

Ik zou van alles op het gebied van communicatie kunnen aanbieden, of van alles op het gebied van online marketing.
Maar wat mij het meest interesseert is hoe je van je website dé website maakt.
Er zijn misschien wel honderdduizend mensen die een website kunnen maken, maar wie zorgt er voor de aantrekkingskracht?
Daarom heb ik mij gespecialiseerd in de vraag hoe je van een website waar weinig gebeurt een website met impact kunt maken.
Daarom heb ik mij verdiept in hoe mensen zich zoal oriënteren en hoe ze selecteren.
Voor mij is een website een puzzel hoe je mensen met informatie in beweging krijgt. Een puzzel waar ik ondernemers mee help.

Wat wil je voor wie oplossen?

Welk idee ligt hieraan ten grondslag? En welke informatie deel je vervolgens met je publiek?

Je bezoekers gaan voor een website die in hun ogen dé oplossing in huis heeft.

Waarom specialiseren?

Omdat we niet overal verstand van kunnen hebben – zeker niet in de ogen van je bezoekers – geven je bezoekers de voorkeur aan een specialist.

Een specialist met een afgebakend aanbod gebaseerd op een idee.

Een specialist met een bepaalde aanpak.

Je aantrekkingskracht zit niet alleen in je inspanningen, maar ook in het idee waarop je inspanningen zijn gebaseerd.
Henk Westerhuis

Wie heldere keuzes maakt op basis van een idee trekt mensen aan die affiniteit hebben met dit idee.

Mensen die niet enthousiast worden van je idee trek je niet aan. Die gaan naar een website met een ander idee.

Je kunt je ook richten op ‘alles voor iedereen’ maar dan zul je merken dat je bezoekers snel weer vertrokken zijn.

Zonder idee geen affiniteit.

Welke interesse deel je met je publiek?

We worden over het algemeen meer enthousiast van gespecialiseerde websites.

Wie op zoek is naar een fraaie citrusvruchtenboom gaat op zoek naar een website van een kwekerij gespecialiseerd in citrusvruchtenbomen

Wie wil leren zeefdrukken gaat op zoek naar een website gespecialiseerd in zeefdruktafels, zeefdrukinkten en alle overige materialen die je nodig hebt om thuis te kunnen zeefdrukken.

Wie z’n huis wil verduurzamen is waarschijnlijk geïnteresseerd in een website met webshop die zich bijvoorbeeld nulopdemeter.com noemt.

Wie houdt van wandelen in de natuur is waarschijnlijk geïnteresseerd in een website gespecialiseerd in de mooiste wandeltochten door Europa vanaf 200 km.

etc.

The best ideas start as conversations.
Jonathan Ive

Het is goed om niet langer uit te gaan van wat je te bieden hebt, maar om uit te gaan van interesses. Je interesse koppelen aan wat anderen op wil lossen.

Een concrete wens of een latente wens die je tot leven brengt.

Een idee waarmee je een onderwerp waar je affiniteit mee hebt verbindt met een oplossing waar mensen warm voor lopen.

Naarmate je idee meer tot de verbeelding spreekt, trek je geleidelijk meer mensen aan.

Voor welke wens wil je dé oplossing zijn?


impactory    meer bereiken met je website